”De flesta är dåliga på att ta hjälp i tid”

Rådgivning om idrottsnutrition är en av många specialkompetenser som Malmö idrottsakademi kan erbjuda sina elitaktiva.

Och skulle det gå så illa att den aktive drar på sig någon form av ätstörning finns hjälp att få.

I nio år har Peter Stenberg arbetat med de frågorna i akademin. Nu slutar han för att istället börja jobba med specialnäring för sjuka barn och ersätts av Sara Rang. Under de nästan tio åren har han sett Malmö idrottsakademi växa i omfång och resurser och han erkänner att det kommer att vara med ett stänk av vemod han stämplar ut för gott den 19 februari.

– När jag började gick jag på projekttimmar, sedan blev det större konsultuppdrag och till slut en fast tjänst. Vi har byggt på steg för steg och det vi nu har här ute på Stadionområdet är en riktigt stor hjälp för många idrottare med åtskilliga kompetensområden som får alldeles för liten uppmärksamhet.

– För min egen del har jag hela tiden dessutom känt stödet från vår verksamhetsansvarige Jan-Olov Jacobsson. Han är bra på att ge oss förtroende. Det ska bli kul med det nya, men jag har haft väldigt många fina upplevelser här, säger Peter Stenberg.

Han påpekar också att det skett en utveckling i de aktivas vilja att använda sig av kompetensen.

– Från början var det bara ett fåtal som tog kontakt och ville ha hjälp.

Nu är det bättre med kunskapen om att idrottsnutrition är viktigt, men fortfarande finns det mycket mer att önska.

– Kunskapsläget är gott, men de flesta är dåliga på att ta hjälp i tid. När problemen redan kommit eller resultaten uteblir då tar man kontakt. Jag skulle vilja se en mycket större vilja till att vara proaktiv. Jag gillar att jobba, inte att sitta och vänta på att få något att göra.

– Sedan är det viktigt att se helheten. Det är en sak att veta en del allmänt om saker som kost och sömn, en helt annan att individanpassa kunskapen. Olika idrottare behöver olika saker. Där kommer jag in för jag vet mycket om just helheten. Dessutom finns det inga genvägar. Man brukar ju prata om 10 000-timmars-regeln, att man måste öva en sak så många gånger för att den verkligen ska sitta. Jag tycker att man lika gärna kan tillämpa den på maten. Det kanske behövs så många bra måltider?

Har du haft kontakt med många idrottare med särskilda behov, som diabetes, allergier med mera?

– Faktiskt förvånansvärt få. Då är det vanligare med idrottare som behöver specialkost, som veganer eller vegetarianer.

Är det skillnad på olika sporter när det gäller förståelsen av idrottsnutritionens betydelse?

– Ska man generalisera lite så upplever jag det som att individuella idrottare är bättre än lagidrottare, åtminstone om man pratar om lag på lite lägre nivå. Malmö FF har till exempel både kunskapen och förståelsen och gör det bra, men strax under elitnivån kan det vara lite si och så med kunskapen i de olika lagen.

När det gäller ätstörningar är det ett känsligt ämne, både att diskutera och erkänna. Peter Stenberg har fått jobba med flera idrottare som drabbats.

Där har han tagit hjälp av erfarenheter från jobb inom vuxenpsykiatrin och utbildningar.

– Jag vågar säga att jag blivit bra på att upptäcka idrottare som lider av problemet, jag ser tecknen och vet vilka frågor jag ska ställa.

– Egentligen är det inte så konstigt att elitidrottare drabbas. Elitidrott är en balans på gränsen till det osunda och det handlar om personer med en enorm vilja och drivkraft. Precis som man kan träna sig till riktigt vassa prestationer kan man envist köra på i helt fel riktning med en enorm beslutsamhet.

Det är lätt att tro att det nästan enbart är kvinnor som drabbas, inte män. Är det så?

– Flickorna är i en stor majoritet, men det finns en och annan herre också även om de är lätträknade. Jag tror att det existerar ett litet mörkertal eftersom det dels är lättare att upptäcka hos kvinnor, dels är ett sådant stort tabu hos män att erkänna att man skulle ha en ätstörning, konstaterar Peter Stenberg.

Ole Törner

Snart flyttar short track-åkarna tillbaka till Isstadion

Undrar ni vad short track-åkarna i SK Skrinnaren tycker om isen i Malmö Isstadion efter bytet av bottenplattan? Svaret är vet inte. Skrinnarna är fortfarande kvar i sin tillfälliga hemmahall ute vid Malmö Arena.

– När Isstadion skulle stängas för bottenplattebytet fick alla föreningarnas tider lösas på annat håll. Vi har alltid haft ett bra samarbete med konståkarna i MKK och tillsammans flyttade vi till träningshallen vid Malmö Arena. Där är vi kvar, berättar Linda Liljedahl, tränare och ordförande i SK Skrinnaren.

Vecka 13-14 flyttar man över till Isstadion. Om det blir för gott är inte klart.

– Eftersäsongen kör vi där. Sedan ska det bli en dialog och då får vi se hur det slutar.

– Både vi och MKK har haft färre tider den här hösten. I längden är det inte hållbart och vi måste få nya halltider, säger Linda Liljedahl och berättar att huvudanledningen till att det trots allt fungerat för short track-åkarna under stängningen av Malmö Isstadion är att alla haft en mellansäsong.

Framförallt av ekonomiska skäl.

– 2018 var OS-år. Efter det mästerskapet har vi trappat ner och nöjt oss med att tävla på Europacup-nivå. Det är rätt naturligt att ta det lugnare efter ett OS.

I Malmö idrottsakademis Elitprogram återfinns tre short track-åkare. Det är Fabrice Dufberg Suh, Jacob Jansson och Hampus Hende. Alla studerar eller jobbar parallellt med idrottssatsningen och förra säsongen blev dyr!

– Nu sparar vi och avvaktar lite med hur det blir de kommande säsongerna. En ny OS-satsning innebär att det måste fram mycket pengar till bland annat resor som blir allt dyrare och läger. Effektiv träning kräver sparring också. Man kan inte åka själv hela tiden.

– Att Fabrice, Jacob och Hampus är med i Malmö idrottsakademis Elitprogram har vi dock stor hjälp av. Inte när det gäller resor och sådant, men vi får ett väldigt gott stöd när det gäller tester och genom att utnyttja all den kompetens för rådgivning i olika frågor som finns i akademin, konstaterar Linda Liljedahl.

Under sejouren i träningshallen vid Arenan har elitgruppen i SK Skrinnaren kört cirka sex pass i veckan. Ska man trappa upp till nästa säsong krävs det betydligt mer.

– Det varierar var man är på säsongen, men åtta pass är nog grunden. Sedan kan det variera från fem till tio och under grundträningsperioden har vi ibland kört tolv pass.

Nästan två om dagen alltså.

Short track-åkarna var för övrigt de som först märkte att det var något allvarligt fel med isen i Isstadion. Hockeyspelarna körde på som vanligt, men skrinnarna misstänkte flera månader före upptäckten av permafrosten vid bottenplattan att något var fel.

– Mina killar är känsliga.

– Därför märkte de att isen inte var riktigt rak utan lutade en aning, berättar Linda Liljedahl.

Nu är den perfekt! Tycker i alla fall spelarna i IK Panterns hockeylag som flyttade tillbaka efter årsskiftet när jobbet var klart och den klassiska hallen kunde återinvigas efter att ha varit stängd under hela hösten.

Allt grävdes upp, bottenplattan byttes ut och den flera meter tjocka permafrosten plockades bort. Man passade också på att sänka ner isytan en aning för att spara energi.

Ole Törner

Foto: Urszula Striner

Sara går i Peters fotspår och tar över området idrottsnutrition i vår

Sara Rang har jobbat med idrottsnutrition både som föreläsare och rådgivare samtidigt som hon vidareutbildat sig bl.a. genom internationella olympiska kommitténs (IOC:s) utbildning inom området. Nu tar hon över kompetensområdet idrottsnutrition efter Peter Stenberg som lämnar efter nio år hos Malmö idrottsakademi.
– Jag har väl egentligen följt i Peters fotspår, jag träffade honom första gången 2010 när han jobbade som föreläsare på Skåneidrotten där jag också kom in. Jag har jobbat med hela spannet – allt från motionärer till elitidrottare, berättar Sara.

Malmö idrottsakademi är en gammal bekantskap för Sara.
– Jag har känt till verksamheten ända sedan Peter började här, och är ett av väldigt få ställen i hela landet där det finns så mycket samlad kompetens på ett och samma ställe, vilket känns väldigt motiverande och inspirerande för mig. Att få denna möjlighet att jobba i ett tvärvetenskapligt team ska bli väldigt roligt och givande. När jag träffar en elitidrottare så börjar jag alltid med att samla in så mycket bakgrundsinfo som möjligt om den aktive och därefter kommer jag med förslag på samarbete. Det kan vara kostinriktat med vad man behöver äta innan, under och efter träningen eller mer tävlingsinriktat – allt beror på var behoven finns.

Den kanske största uppsidan för Sara handlar just om den helhet Malmö idrottsakademi har att erbjuda. Hon tillträder sin tjänst den 1 februari och arbetar parallellt med Peter Stenberg de första veckorna för att säkerställa en så bra och smidig överlämning som möjligt.
– Jag ser mycket framemot att få möjligheten att jobba tillsammans med de andra kompetensområdena som till exempel psykologer och fysiologer och på så sätt hjälpa den aktive så mycket som möjligt. Det kan vara komplexa frågor så då är helhetsstödet otroligt viktigt, säger Sara.

Peter Stenberg ska börja som produktspecialist inom pediatriken på Nestle Health Science.
– Det innebär att jag har ett distrikt i Sverige som jag arbetar mot och då ska jag framförallt supporta sjukhus och sjukhuspersonal runt produktutbud och användning av produkterna. Det ska bli spännande, berättar Peter Stenberg som varit med och utvecklat området idrottsnutrition inom Malmö idrottsakademi sedan 2010.
– Området idrottsnutrition skulle jag säga är idag mer etablerat både bland idrottare och tränare men även bland lärarna på Idrottsgrundskolan och Idrottsgymnasiet här i Malmö. Samverkan mellan olika kompetensfunktioner har också ökat. Dock hör de flesta fortfarande av sig när de har ett behov och arbetar tyvärr inte proaktivt som man skulle kunna önska, summerar han.

Han har fått uppleva en hel del minnesvärda stunder och samarbeten under de nio åren som idrottsnutritionist på Malmö idrottsakademi.
– Ett exempel är en elitidrottare som åt 250 g salami som mellanmål – och då inte som pålägg på macka, utan en hel korv! Där fick vi ändra lite i kostvanorna… Sen har jag haft många kampsportare som inte riktigt fattat att de kan äta även om de ska gå ner en viktklass, att de får lov att må bra i sin sport – det har varit inspirerande, avslutar Peter Stenberg.
Malmö idrottsakademi tackar Peter Stenberg för allt han bidragit med och allt arbete han lagt ner för att utveckla vår verksamhet. Vi hälsar samtidigt Sara Rang varmt välkommen till Malmö idrottsakademi!

Temakväll nutrition

Fakta om Peter Stenberg: 

Legitimerad dietist. IOC Diploma in Sports Nutrition. Idrottsnutrition Umeå Universitet, Göteborgs Universitet. Idrottsfysiologi Halmstad Högskola, Örebro Universitet samt Idrottsnutritionsrådgivare Riksidrottsförbundet.

Peter Stenberg är en av landets mest erfarna idrottsnutritionister och har varit med i Malmö Idrottsakademi sedan 2007. I månadsskiftet februari/mars kommer han att lämna Malmö Idrottsakademi för nytt uppdrag utanför Malmö Stad.

Under temakvällen den 23/1 berättade Peter om sitt intresse för nutrion. Faktum är att han startade som kroppsbyggare och insåg snabbt att mat + träna + sova = bättre prestationer. Det är många som har ”sanningen” kring vad som bäst fungerar för elitidrottare (ja för oss vanliga också) men Peter har förmågan att skräddarsy upplägg för elitidrottare. Flera inom Elitprogrammet vittnar om hur Peters avlappnade stil och attityd fått dem att utvecklas som elitidrottare. Det är oftast en av de tre pusselbitarna som ”fattas” när han gör individuella analyser. Sömnbrist är den vanligaste orsaken till att positiva effekter uteblir men självklart är det inte så enkelt som det verkar. En stressad tillvaro gör det så klart inte bättre (se Life Skill Management). 

Budskapet från Peter under temakvällen var att äta mat med mycket färger. En regel som många känner till men som kanske är svår att följa. Lugn, det är helt ok att variera sin kost men utrymmet för avvikelser är inte så stort. ”Skruvad uppfattning om mat” och nyfikenhet har lärt Peter hur man bäst bör sköta sin kost.

Peter konstaterade under kvällen att hans jobb inom Malmö Idrottsakademi innebär att hjälpa elitidrottare utveckla adekvata och anpassade återhämtningsstrategier dvs. en hållbar livsstil. Intressant att Peter som nutrionist pratar om Life Skills Management och visade en slide med följande ”brus” (utmaningar/fallgropar):

  • Kultur
  • Familj/partner
  • Prioriteringar
  • Beteenden
  • Ekonomi
  • Ideal
  • Övertygelser
  • Preferenser
  • Miljö
  • Arbete/studier
  • Andra påverkar
  • Utomlands
  • Hormoner

 

Det är inte enkelt att äta ”standardiserat” utan ät av allting är budskapet från Stenberg. Man ska kunna äta av allting om man inte har allergier

Här är några av de tips Peter delade med sig av under temakvällen;

  • Paprika kanonbra (halv/dag)
  • Avokado, mango, kål, bönor
  • Havregryn, müsli, pasta, couscous, bulgur
  • Ris, nudlar
  • Potatis
  • Quinoa
  • Surdegsbröd (mycket järn, rekommenderas ständigt)
  • Fullkornsbröd

Fett:

  • Fet fisk 2-3 port/vecka
  • Mat med bra fetter och andra bra egenskaper: avokado, olivolja, äggula, lax, makrill (lax – d-vitamin för en hel vecka), potatis, bregott samt nötter varje dag vilket borde ingå i dagskosten,

Protein

  • Kött, fisk, fågel,
  • Fisk/skaldjur
  • Ägg
  • Bönor
  • Mejeriprodukter
  • Ger järn, selen, b-vitaminer, zink och kalcium

Ät normalt så får du i dig tillräckligt med protein

Järn

  • Palt – prova palt är budskapet.
  • Att laga mat i järngryta är mycket bra!!!
  • God morgon välling (fiber) dra ner i en smoothie.

Fråga till Peter från publiken; ”Hur ser du på bars?” Svar: finns mängder som är vettiga. Läs innehållsförteckningen. Jag säger inte nej till det.

27/2 nästa träff: Sport Management, Baltiskan

 

//Peter Martinsson, Karriärvägledning och Life Skills Management, Malmö Idrottsakademi