Anteckningar från workshopen den 17-10-11 med tema; sponsring, kommunikation, nätverk och samverkan!

Träff sustainability

Kul att så många medverkade i workshopen; sponsring, kommunikation, nätverk och samverkan! Det är som bekant en av anledningarna till att vi genomför dessa träffar – att träffas inom elitprogrammet.
Innehåll från workshopen sammanfattas här:
  • Presentation av alla närvarande. Var och en fick berätta om sin erfarenhet av sponsring så här långt. Det var blandad kompott men många ser detta som ett nytt område.
  • Jenny Damgaard, kommunikatör Malmö Idrottsakademi och utbildad inom juridik, berättade om sin erfarenhet av sponsringsavtal och bjöd på exempel från sin tid inom Malmö Redhawks (5 år).
  • Övning- “hiss-presentation”, de som närvarade fick träna på att mingla och presentera sig på 30 sekunder. Läskigt? Ja, men väldigt nyttigt! Flera i gruppen sa att den korta träningen gav dem nya idéer och mer självförtroende inför ett framtida möte med potentiell sponsor.
  • Under workshopen diskuterades olika motprestationer som ni kan erbjuda sponsorer: skriva om företaget/sponsorn på sociala medier, logotyp på kläder, biljetter till matcher, erbjuda att prova på din idrottsgren, föreläsning, reklamfilm och lunchträff.
  • Tips från karriärcoachen – när du funderar på vad som bör sägas till en potentiell dörröppnare kan nedanstående övning vara till hjälp.

Syfte: skapa en bank av ord och meningar som bygger upp ditt ordförråd samt stärker din kommunikation om dig själv.

  1. Utgå från en frågeställning som är kopplat till ditt intresse i det här fallet en sponsor. Ex, vad är så intressant, bra, häftigt, spännande etc. med IKEA (om du nu vill att IKEA ska sponsra dig)?
  2. Skriv i 8-10 minuter till en närstående person och förklara. Vila inte utan upprepa senaste ordet i huvudet tills du kommer igång igen. Skriv ner alla dina tankar/känslor kopplat till i det här fallet IKEA.
  3. Upprepa proceduren ovan men ändra mottagare till ett barn,10-12 år, som du känner. Skriv i 8-10 min utifrån din frågeställning och rikta det till barnet.
  4. Fortsätt träna genom att rikta ditt svar till andra personer exempelvis din karriärcoach, idrottspsykolog, fyscoach, sjukgymnast etc.
  5. Summera, analysera dina texter och skapa en kort sammanfattning. Notera framför allt hur du kommunicerar till de olika personerna och speciellt till ett barn. Människor är idag väldigt otåliga och därför måste vårt budskap vara kort och kärnfullt. Annars “somnar” mottagaren… zzzzzzzz
  6. Träna, träna och åter träna på att hålla din sammanfattning kort i samtal med potentiella dörröppnare. Variera din berättelse dvs. kör inte samma varje gång.
  7. Om du tycker detta är svårt eller jobbigt på något sätt – tveka inte att kontakta mig, Peter Martinsson.
Hälsningar
Sustainability-teamet